Monday, August 16, 2010

Makin Dewasa

Berjumpa dengan kawan-kawan lama ketika zaman persekolahan rendah dan menengah di FB merupakan satu perkara yg mengujakan saya :) seronok rasanya bertukar-tukar cerita dan pengalaman. Ramai rupanya yg sudah berumah tangga....ada juga yg sudah punya anak 3. hehehe..semakin terasa lanjut usia saya. dan ada juga katanya yg sudah bercerai erm....jodoh ketentuan dan ajal maut..semuanya kuasa yang Maha Esa, siapalah kita utk menidakkan semua perkara.

ermm..dalam berpasang-pasangan..kadang-kadang kita lihat..si isteri ni cantik sangat..sedangkan si suami..biasa-biasa shj.terlalu biasa sy kira.

dan kadang-kadang kita lihat..budak perempuan tu sosial sangat, tapi bersuamikan seorang lelaki yg pada kita alahai.....mcm ustaz-ustaz jer...

dan kadang-kadang kita tertanya-tanya...eh!! kenapa dia pilih lelaki tu...playboy besar tu....

ini mungkin sedikit situasi dr pandangan dan kaca mata saya sendiri

erm...kadang-kadang org yg kita nampak LURUS itu lebih bengkang bengkok dan bersimpang siur sebenarnya..

dan adakalanya...org yg kita nampak serabut, tu jauh lebih lurus dalam bercinta.

kadang-kadang kita prejudis, kita cakap Si A ni tak sesuai dgn Si B ni sbb....bla..bla..bla... kadang-kadang kita cakap mcm-mcm tentang org...

dan ada juga situasi yg mana si lelaki ni tak yakin dgn keputusan sendiri. wujudlah istilah sparepart...motif??entah..hanya lelaki yg boleh jawab soalan ni. dua-dua dia kata sayang..dua-dua diterima dgn hati terbuka..dua-dua dibawa jumpa keluarga....dua-dua di janjikan kebahagian..namun dia lupa.. diakhirnya nanti..akan ada satu hati yg terluka..

adakala kita labelkan...lelaki ni stok ustaz-ustaz..jadi pasangannya mesti begini-begini....
perempuan ni stok ustazah-ustazah..pasangannya mesti begini-begini.....
namun benarkah benar label ustaz dan ustazah itu??

sekadar utk renungan diri sendiri juga...kita tak sesempurna mana..sedang belajar dan pasti sentiasa harus belajar. ini soal jodoh, soal hati dan perasaan....serta kuasa Allah yg mengaturkan segala-galanya.....

Konsepnya, andai ditakdirkan itu jodohnya....terimalah dgn hati yg terbuka..dan andai bukan itu jodohnya lepaskan(buruk sangat kalau perempuan sama perempuan bergaduh sbb lelaki) ....sbb perancangan Allah itu lagi hebat dr perancangan manusia.

dan siapapun org tu..yg kita nampak mcm ustaz ke, ustazah ke, sosial ke serabut ke.......amalan kita tetap hanya Allah yg adil menilainya. Kita ni manusia biasa...tak lari dari kesilapan..jgn sampai jatuh tersungkur...


Monday, August 2, 2010

Sedar tak Sedar dah 2 tahun

Terkejut dari tidur semalam....lebih kurang jam 3.00 pagi...entah kenapa..tiba-tiba saya teringat..eh...bulan Ogos.... Ya Allah....macam mana boleh lupa!!

1 Ogos 2008..2 tahun lepas..saya menjejakkan kaki ditempat kerja sekarang.
Macam-macam cerita, macam-macam pengalaman..dari keadaan yg amat-amat mengembirakan sehinggalah keadaan yang hampir-hampir membuatkan saya hilang diri seketika...semuanya kerana kerja ini..namun saya tidak pernah menyesal dgn apa yang terjadi... :)

Syukur Alhamdulilah...

Bersyukur saya punya housemate yg benar-benar memahami saya...yang menerima buruk baik saya.. moody saya...ermm..bed dan adik jun....thanks ya...

Owh..hari ini indah....
:) moga terbit senyum ini sehingga selama-lamanya....


Thursday, July 29, 2010

Aiskrim

Lewat petang kelmarin..usai menemani bed berjoging....terfikir utk menikmati Nestle Selero... lantas terus ke kedai runcit berhampiran.....ramai pulak org time tu. sambil menunggu bed membayar...selero sudah sy nikmati di luar kedai...tiba-tiba..diseberang jalan sana...dalam sebuah kereta proton saga..4 orang kanak-kanak...asyik memanggil...ibu...ibu...beli aiskrim~....beli aiskrim warna hijau....

gulp..tersentap saya....(saya sedang menikmati aiskrim warna hijau) alahai....adik-adik..dalam hati wujud sedikit rasa "tak best" erm..sambil melangkah masuk ke dlm kereta.....hati tetap tak best.... erm...ahhh~ saya benci perasaann serba salah....lantas..sy kembali ke kedai....membeli 4 batang selero.....buat kamu...anak-anak kecil yg sungguh baik menunggu di dalam kereta.....

dan perasaan saya...Cukup Indah :)

Tuesday, July 6, 2010

Sampai Ketika


pasti:
sampai ketika
ia
kembali tenang dan menyenangkan


Thursday, July 1, 2010

Dulu Benci Barangkali, Kini Memori Terindah

Duduk berkumpul ramai-ramai di pantry pejabat..awal pagi tadi sambil menyaksikan rintik-rintik hujan dibalik cermin kaca tiba-tiba mengembalikan nostalgia lama..kisah kanak-kanak kami semua...kak zie, kak sheima, kak ina dan juga saya.... Cukup Indah~

Namun..tiba-tiba hati ini tercuit rasa...erm..teringat lagi dulu tok(panggilan utk mak abah) tok tinggal di Taiping, rumah tok rumah batu yg cukup selesa. Opah & tokwan(panggilan utk mak dan ayah mama) tinggal di Bagan Serai rumahnya rumah papan berzink dan bilik airnya tidak berbumbung hanya berhadangkan atap rumbia..dan saya pada ketika itu duduk merata-rata tempat...mengikut abah yg sering posting..... acapkali di ajak balik ke Taiping..hati seronok, namun apabila disebut mahu ke Bagan Serai perasaan mula rasa tak best....erm...kawasan itu penuh pacat (ialah rumah kampung) banyak taik ayam...(opah dan arwah tokwan bela ayam) pada waktu tu rasa tak best sangat: ermm..itu belum lagi..bila mama mengajak ke rumah satu-satunya kakak yg mama ada..rumah maklong di Selama, Kedah. teringat lagi saya ketika itu..sering bertanya kenapa perlu ke rumah maklong..minta sahaja maklong yg dtg kerumah kita (waktu tu abah bertugas di Johor kalau tak silap saya) rumah maklong nun..jauh ke dalam...sepanjang perjalanan masuk akan terjumpa ladang2 getah juga kelapa sawit. kiranya mahu pergi ke rumah maklong perjalanannya jauh..dr jalan besar hinggalah tinggal jalan 1 lorong yg muat utk satu kereta shj bg tiap2 masa....(tiap kali selekoh lereng-lereng bukit abah mesti bunyikan hon,hinggakan adik lelaki sy berumur 4 tahun ketika itu bertanya: Abah hon ayam ke? pecah berderai ketawa kami) namun sebaik sampai rumah maklong..hati kembali gundah..rumah papan atap zink, tambah-tambah bila mama maklumkan yg kami akan tido disini saya pasti resah dan gelisah..rumah maklong..tandasnya nun.....jauh kebelakang...pintunya jenis yg boleh buka semua, tempat mandinya pulak..telaga tanah disebalik pohon2 buluh..dan boleh nampak riak-riak ikan2 dlm air yg jernih itu. Saat itu..saya geli...erm..mungkin jijik barangkali....bau lembu dan kambing berada di merata-rata....tanah maklong luas....ada pelbagai binatang yg maklong ternak..burung merpati, angsa..ayam..itik. maka banyak jugak lah tahi2 haiwan2 ini disekeliling rumah..saya geli...kadang2 hampir muntah(berlagakkan:macamlah tinggal dibandar sangat).disekeliling rumah penuh pokok buah-buahan baik durian, manggis, langsat, duku, rambutan dan segala bagainya.

Uh~ sungguh kurang selesa....itu tidak termasuk badan yg akan berbintat tiap kali balik kesana...pasti muncul bintat2 merah di seluruh badan...ingat lagi..arwah tokwan yg seringkali ikut itu pasti akan membawa bersama minyak angin botol kecil bertutup hijau(wangi dan sedap baunya) akan disapu ke atas bintat2 yg timbul itu...ermm(sedih sendiri tiba-tiba) saya ngeri pulang ke rumah maklong kerana kiranya sakit perut..masalah besar bg saya. siaran TV pula hanya Tv1 semata-semata. rumah maklong dulu tiada elektrik..maklong dan arwah paklong kerjanya menoreh getah...mereka ada 4 orang anak. 3 lelaki & sorang perempuan..semuanya berpangkat abg dan kakak buat sy..biasalah..remaja lelaki ketika itu..ngusiknya tak henti2..buat budak yg tak berapa bandar mcm sy nie....teruk dibuatnya..mereka akan pastikan angsa2 itu mengejar saya..membiarkan kambing2 mengerumun saya...maka akan menjerit2 bagai nak gila lah dibuatnya ketika itu...mengajak saya mengutip pucuk paku..dan bila keluar..terlihatlah berekor2 pacat di betis..-menjerit-jerit lagi sekali.

Lauk pauk yg dijamu oleh maklong semuanya berada disekeliling rumah....arwah paklong akan menyembelih ayam juga burung merpati utk dibuat kari(rempah maklong biasanya yg digiling sendiri-dulu pada saya biasa shj) kacang panjang masak kicap, sambal belacan dgn ulam-ulaman, pucuk paku rebus, ikan pekasam buatan sendiri semuanya pada saya biasa2 shj (berlagakkan)
Itu semua dulu..dulu ketika saya yg berlagak(perasan sangat tingal dibandar)

Tapi kini, setelah usia mencapai tahap ini......begitu terkesan dihati..betapa saya rindukan semua-semua itu..saya rindukan bau lembu juga kambing :p saya rindu utk menghambat lembu masuk ke kandang...memberikan susu kepada anak kambing yg kematian ibu akibat dimakan ular sawa(bayangkan dekat rumah maklong saya ular sawa pun ada) saya rindu utk mencari pucuk paku(skrg kalau ada pacat saya jentik2 jer ;) saya sering bercakap dgn mama..jom balik umah maklong..rindu nak bau lembu dan kambing ^____^ rindu nak kutip durian...rindu nak pancing ikan....rindu nak jalan2 dekat ladang getah sambil kutip cendawan sisir. rindu nak mandi air telaga yg jernih itu(sbb skrg semua dh pakai pili dan tandas juga dh dalam rumah-maklong dan moden)

terdetik dihati..andailah maklong tahu betapa dulu sy begitu benci mahu kesini...pasti maklong berkecil hati...sedangkan kini..andai kami seluarga sampai ke sana..maklong dan anak2 pasti menyediakan layanan yg tak terhingga baiknya....masakan yg sedap2....sambal belacan yg tak terlawan oleh sesiapa dan kari cap siku (rempah giling) yg dulu saya anggap biasa shj.sedangkan kini..mampu membuatkan saya makan sampai sengkak ibarat ular sawa heheheh~

indah rupanya punya kampung, teramat indah, tak tergambar erti sebuah pengalaman dan kenangan..bersyukur sangat sebab diberi kesempatan menikmati semua itu...jika tidak..apalah kenangan dalam hidup saya...
Pengajaran buat saya: erm...dalam hidup tidak semua perkara yg buruk dan teruk pada awalnya itu menyakitkan atau menyulitkan..mungkin pd awalnya ia teruk namun pada kemudian harinya ia pasti hebat dan gembira.
dan tidak semua perkara yg gembira dan indah pd permu
laannya itu mampu utk terus kekal begitu..mungkin di kemudian harinya ia menjadi sesuatu yg menyakitkan dan menyulitkan hidup.

SAYA SUKA KAMPUNG SAYA, INDAHNYA PUNYA KAMPUNG, NOSTALGIA SANGAT, KAMPUNG...YE..SAYA ORANG KAMPUNG....SAYA ORANG KAMPUNG..GADIS KAMPUNG ;)



Monday, June 28, 2010

Kalaulah Tak Kerana Hutang

Awal pagi dah kena bangun, sebab hari ni nak balik Ipoh...koroje... =) tiba-tiba angan-angan mak jenin berligar-ligar dikepala...kalau tak kerana mengenangkan hutang PTPTN, duit keta, bil itu ini, duit soping, saya lebih rela tarik balik selimut lepas subuh dan ZZzzzzzz. (tido balik) hukhuk..walaupun cik lai tahu org yg tido lepas subuh rezekinya tertutup.

sepanjang perjalanan Taiping-Ipoh awal pagi tadi...Fikiran cik lai terus berangan-angan..hehehehe...apakan daya... drive sorang-sorang maka akan banyaklah angan-angan...tiba-tiba rasa...kan seronok kalau kawen jadi suri rumah tangga jer..hikhik..jaga suami jaga anak-anak jer.. takyah pikir hal kerja, hal manusia dekat tempat kerja, hal gaji, hal overtime, hal kene panggil dtg opis walaupun amek cuti, hal duedate, hal cuti tak lulus, dan macam2 hal lagilah ^____^ duduk rumah jadi suri rumah tangga tapi upgrade sikit status suri rumah tanggan tu kepada Jawatan Pengurus Hal Ehwal Rumah Tangga dan Perancang Ekonomi Keluarga. hehehe....

Pagi-pagi siapkan breakfast utk suami utk anak-anak..suami pegi kerja pastu terus siapkan anak2 hantar pegi sekolah....pastu singgah pasar...balik rumah..sidai kain...masak..mengemas rumah. Ok siap semua..online pulak (buat business online) :p sangat angan2kan..... sebenarnya angan2 ni panjang..tapi malaslah nak tulis... malu ahakss~~ (sambil tepuk dahi) aish..ni la bahaya drive sorang2 sunyi2...setan tu ada je utk membibitkan angan-angan mat jenin...

pssttt~....tapi seronok pulak rasa kalau jadi suri rumah tangga jer...huhuhuhu......

Saturday, June 26, 2010

Kerana Saya nie Pemalu

Setelah hampir 2bulan along mendirikan rumah tangga cik lai baru berkesempatan balik semula ke Taiping. Sepanjang perjalanan cik lai berharap dan berdoa sangat-sangat agar along dan suami takde kat umah....biarlah dia dok kat umah mak mentua dia tu. hukhuk..tapi cik lai silap...sampai je kat depan pagar umah..kereta along dah ada....serius rasa nak nangis(huwaaaaaaaaaa) ngape along ada~

Bukan cik lai tak suka...tapikan cik lai canggung woooo.......matilah mesti cik lai jadi budak baik jer...dok dalam bilik jer...sebab cik lai ni pemalu tau :p ..sebelum ni mana pernah ada abang..jadi isk..tak selesa..tak selesa..semua kene control..nak baring2 dekat ruang tengok Tv pun dh tak boleh..jadi hanya lepak dalam bilik..tengok tv dlm bilik....semua dalam bilik jer...

Cakap pun control jer (hahahah tunggu la sikit masa lagi) cik lai tanya mama, ngape along ada..huhuhu....pastu mama cakap..ada ke tanya soalan mcm tu~ huhuhuhuhu.......serius tau korang...cik lai tak selesa..harapnya lepas ni cik lai pandai sesuaikan diri....susah....

Thursday, June 24, 2010

Segalanya Kalau


kalau tak terhitung jangan dinilai
kalau tak terdaya jangan mulakan
kalau teragak-agak jangan didekati
kalau tak yakin jangan jangan hampiri

mudah:


Thursday, June 17, 2010

Kisah Suami, Isteri & Penunggu Telaga

Punya kesempatan mendengar ceramah Ustaz Khazim Elias tentang kisah rumah tangga membuatkan saya asyik gelak sorang-sorang. (aish)

Kisahnya begini, dalam sebuah kampung nun...nun...nun..jauh dekat sana....(kata ustaz tu ya) ada la sepasang suami isteri ni..si isteri adalah seoarang yg suka berleter..tiap-tiap hari ada saja yg akan di pot pet pot pet nyer....pantang silap sikit..maka akan membebellah si isteri ini tadi.... satu hari kerana sudah tidak tahan dgn bebelan si isteri..suami ini nekad....mencempung isterinya..dan terus di campak ke dalam telaga buta...

hari berganti hari....makan minum pakai suami ini kian tidak terurus...dia sunyi...segala hidupnya semenjak ketiadaan isteri serba tak kena jadinya...dia mahukan teman utk di ajak berbual....dia terus dgn rasa kebosanan....kerana tidak tahan hidup sorang-sorang..si suami nekad..mahu mengambil balik si isteri. Lantas si suami suakan tali ke dalam telaga buta itu... mahu mengambil balik isteri yg telah dicampak beberapa hari lalu. dgn berhati-hati tali itu ditarik ke atas..namum ALANGKAH TERKEJUTNYA SI SUAMI ITU.........apabila yg naik itu merupakan makhluk besar yg penuh berbulu-bulu badannya... si suami panik.... dgn terketar-ketar...dia bertanya SIAPA KAMU??? makhluk berbulu-bulu itu menjawab...AKULAH PENUNGGU TELAGA..beberapa hari lalu ada seorang perempuan jatuh ke dlm telaga buta ini.....dari hari pertama dia jatuh hingga ke saat aku mahu naik ke atas...perempuan itu tidak habis-habis membebel...AKU TIIDAKKK TAHANNN kata penunggu telaga itu.

sahabat semua yg sudah berumah tangga mahupun yg akan berumah tangga....
Kata ustaz ini tadi.....dalam hidup berumah tangga, mahu tidak mahu..suka atau tidak..yang pertamanya kita harus faham erti redha dan bersyukur dgn apa yg kita ada.... suami mcm mana hebatnya sorang lelaki tu...memang memerlukan isteri......dan apa yg suami hanya perlu faham..org pompuan ni(isteri) fitrahnya memang mcm tu....membebelnya..nak digambarkan dahsyatnya atau tidak..sampai penunggu telagapun tak tahan...... :)

Monday, June 14, 2010

Sudah! Cukup Laila

Pesanan dari seseorang
yang telah membuatkan saya termenung panjang
Katanya: Laila sebagai seorang perempuan..usahlah terlalu berdikari laila
usahla laila terlalu mudah bertolak ansur dgn golongan mereka itu
hidup sebagai seorang perempuan
fitrahnya lemah, airmatanya mudah tumpah, jiwanya lemah

lantas apabila laila menjadi seorang perempuan yg terlalu berdikari, terlalu rasa boleh buat itu ini, perkara itulah yg memakan diri.
Ingat lagi...laila mohon ofisboy kemas bilik fail...budak2 tu asyik bertangguh? ingat lagi?
lelaki fitrahnya memang begitu..perlu disuruh berkali-kali....
tapi laila, kata laila penat suruh banyak kali..alih2 laila yg kemas....
hakikatnya budak2 itukan memang suka ngusik laila...
laila berilah kesempatan pada hati sendiri...
*TERKESIMA*
*KELU*

erm..tazkirah buat saya pada pagi hari awal Rejab 1431

1 Rejab

Angin Ramadhan sudah mula menyapa kita semua...
Umat Islam diseluruh dunia...
Allahumma bariklana fi Rajab wa Syaaban wa balighna Ramadhan
Ya Allah berkatilah kami dalam Rejab dan Syaaban dan sampaikan kami kepada Ramadhan

Saturday, June 12, 2010

kan....dah silap!!!

kisahnya mcm nie....cik lai punya kesempatan joint pgrm puteri Perak main bowling..saje nyibuk jer...main punya main...rasa nak ke toilet pulak....
terus menuju ke toilet..dengan tergesa-gesa cik lai tolak pintu toilet tu..kemudian cepat2 tutup balik....eh! silap..erkkk tengok balik....eh~ betul...toilet perempuan...
kemudian cik lai bukak balik pintu toilet tu..dgn tersenyum2....."mamat" tu cakap...dgn senyum simpul...betul cik...ni toilet pompuan....
haaaa..kan..pakai lagi mcm lelaki......memang serupa betul la tomboy tu mcm lelaki...
aish.....

Saturday, June 5, 2010

SubhanAllah =)

Sahabat, Kawan mahupun teman
jika anda punya rasa kehilangan
jika anda rasa terlalu kecewa
jika anda mencari sesuatu dalam hidup ini
Jika anda mahu membina keluarga yang kental imannya
yang dekat dgn penciptanya
yang sedar akan kerdilnya diri

Sesungguhnya..saya mencadangkan buat kalian semua
yang terlalu dekat dihati saya.
hadirlah
ke Seminar ESQ (The ESQ Way 165: Dr. Ary Ginanjar Agustian)
(www.esq.com.my)
(saya tdk punyai apa2 kepentingan,cuma berkongsi apa yg telah saya perolehi)

Saya punya kesempatan
Terbuka pintu hati
selama 3 hari disini....
SubhanAllah sesungguhnya Allah itu maha besar
Alhamdulilah Allah mengerakkan hati saya
Tidak ternilai ilmuNya
Cukup kerdil dan hina
Sebak, bergetar dalam dada

Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon cintaMu,
Cinta orang-orang yang mencintaiMu dan amal yang dapat
menghantarku pada cintaMu
Ya Allah jadikan cintaMu lebih aku cintai
dari diriku sendiri, keluargaku & dari air yang dingin
H.R Tirmizi

Thursday, June 3, 2010

Masih menulis seperti ini~


Pilihan
Peluang

Kadang2 nasib
Kadang2 kebetulan

Kadang2 mahu
Kadang2 yakin

Persoalan dalam hati
Satu teka-teki

Macam rasa dalam hati
Apa yang terzahir tidak semestinya selari
Apa yang ternyata kadang2 menipu diri sendiri
Apa yang terucap kadang2 menyakitkan hati
cik lai cuba elak tulis mcm nie..tapi gagal la :p

Monday, May 31, 2010

Ngape la saya selalu rasa hati saya kuat??

Dek kerana rasa hati kuat..saya terview gambar kawen orang...
haiyo....
hiah...hiah...dush!!!!!dish!!!!!


Friday, May 28, 2010

Plz...Saya Rimas Ok!!!

Korang...cik lai tensen tau....setiap kali nak kene pegi program@kursus sama cik lai..mesti ada sorang nie....akan msg cik lai..tanya segala bagaikan..."bawa baju berapa helai,masa pegi nak pakai apa, seluar bawak tak, kalau bawak baju banyak nie cukup tak...etc..etc...HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!

oOK...Tarik Nafas cik lai....lepas~~ aishhh............erm, korang....umur dia lebih tua dr cik lai...pikir la sendiri..huwaaa..... cik lai menci la nak jawab benda remeh2 nie.....(sambil hentak2 kaki)

tak salah bertanya..kalau 1st time kene g kursus sama cik lai...cik lai terima...ni dh banyak kali..cik laipun baru jer 2 tahun keje situ....fikirlah....

Thursday, May 27, 2010

~kerana tak jadi kawin~

Seronok rasanya nk berkongsi cerita, kerana tak jadi kawen (serius aku ke yg tulis nie) saya telah mengagih2kan segala benda mak nenek yg telah saya beli utk kawen...segala barang hantaran, baju tunang, baju nikah, baju2 mentara yg saya beli semua saya dah agih2kan pada sahabat2 yg dekat dgn hati, juga keluarga terdekat... serius..takde perasaan apa2pun masa bagi tu...happy sangat ok! walaupun ada barang2 tu antaranya dibeli dekat jakarta dan bandung, tapi serius..cik lai puas hati..seronok tengok kawan2 suka.... =)

cik lai juga dah potong rambut pendek...dulu konon2 la...simpan rambut panjang, sbb nanti cik lai nak buat sanggulkan (sangul lintang-hahaha)...tapi kerana cuacapun tak mengizinkan dan ciklaipun tak jadi kawen..jadi cik lai nekad....potong rambut pendek. HA!! serius..ringan kepala...dan amat2 lapang..rasa macam baru hidup jer ;)

cik laipun nekad la..nak tukar background blog nie..nak tukar cara penulisan...tapikan..nak tukar cara penulisan berjaya...erm...sedangkan nak tukar background nie asyik tak boleh....pelik jugak..dulu buat senang je...aishhh..esok2 cik lai cuba lagikan...(kita tak boleh putus asa kan)

situasi pun macam menyebelahi cik lai...cik lai kene atend seminar ESQ dekat putrajaya... suka nyer....moga2 bertambah2 motivasi diri ciklai....
cik lai suka dan sayang korang2 dlm blog nie....korang2 doa2 ya..agar cik lai happy jer sentiasa...
cik lai suka diri cik lai sekarang....
dah tak culas...
dah tak monyok...
dah tak mengeluh kesah
dah tak marah2 orang
dah tak emosional

Monday, May 24, 2010

Tiga Cerita

Cerita 1
Apa perasaan korang bila tahu ada kawan2
yg dekat dgn kita ada skandal dgn suami orang??
Apa perasaan korang bila si isteri tu tanya dekat korang?

korang diam tak?
korang rasa subahat tak?
korang rasa dosa tak?
korang rasa korang buat benda betul tak?

Cerita 2
Ada kawan di katakan perampas
saya kenal dia..
kenal sangat...
Tak.. dia bukan begitu....
Dia tak rampas....
Dia dapat cara elok.
percayalah.

Cerita 3
Buat kamu,
Jangan risau...
Tidak pernah saya salahkan kamu
Jodoh tetap jodoh.
Moga bahagia hendaknya.

p/s: saya yg kembali tersenyum pada Dunia ;)

Monday, May 17, 2010

Dan Saya

Terkedu seketika.
saat tahu dia sudah berumahtangga.

Tahniah buat awak.

Sunday, May 16, 2010

Katanya: Cita-Cita Nak Jadi Cikgu

Teringat dulu
Tiap kali sambutan Hari Guru
Teruja benar saya
Hingga memasang angan-angan juga impian
"AKU NAK JADI CIKGU NANTI"

Teringat juga,
Lagu Guru Malaysia - begitu teruja saya menghafalnya
sajak Usman Awang Guru O Guru
juga saya hafal...
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca

Dulu,
Kerjaya guru amat2 saya impikan

Dulu,
Sambutan Hari Guru saya pengacara majlisnya

Tapi itu semua dulu,
Kini semakin terhakis perasaan saya itu,
No. Pin KPLI dan DPLI yg dibeli oleh mama,
dipandang sepi oleh saya
Entahla...dulu, ada sekali dapat temuduga DPLi...
Tapi gagal...
Bukan kerana itu, saya kecewa...

Tapi saya percaya....
Ada sesuatu kerjaya utk saya
Insya'allah...

Friday, May 14, 2010

DALAM DENGUNG & CELARU

dalam dengung dan celaru
kisah satu perjalanan
tentang mencari ketenangan

dalam kebutaan mata hati
dalam kecelaruan nurani
dalam pahit kebenaran
dalam nipisnya iman

merangkak kamu
bertatih kamu
agar kamu kenal dia yang satu
agar kamu mengerti

hitam putih kehidupan itu.

Tuesday, May 11, 2010

kamu:kita:mereka

kamu..
sila nyanyikan
lagu-lagu indah lagi merdu

kita..
si pendengar
yang menunggu tiap bait kata-kata

mereka
si penonton
yang mendengar sambil senyum-senyum sahaja

Sunday, May 9, 2010

pesanan buat saya:

semua manusia buat silap
namun
jangan lakukan kesilapan yang sama
buat kedua kalinya

Thursday, May 6, 2010

TELINGA NIPIS

Kawan
Telinga saya nipis
Hati saya besar
Dalam diri saya banyak perasaan

Monday, May 3, 2010

Hari Lahir Abah: Terima Menantu=Hati Saya Turut Sayu



Tanggal 29 April 2010- Birthday Abah yang ke 56 tahun
Esoknya Abah terima menantu sulung
Abah yg tegas selama ini
Tiba-tiba saya rasa cukup lembut



30 April 2010
Along selamat di ijabkabulkan
Saat bersalam, hati saya sayu
Rasa seperti hilang sahabat, kawan, teman
Bergaduh, bergurau, berkongsi rasa
Menyimpan rahsia

Tuesday, April 27, 2010

Rumah Kecil

Rumah kecil
Hujung Padang
Sepi, sunyi rasa

Rumah Kecil
Atap Nipah
Penuh rasa juga ketawa

Rumah Kecil
Terang Cahaya
Nostalgia terbina tidak terkata

Rumah Kecil
Tangga Batu
Kukuh, kuat juga jitu

Sunday, April 25, 2010

Katakan dalam hati

Katakan dlm hati
Kamu bisa begini-begini sahaja

Katakan dlm hati
Kamu bisa senyum-senyum sahaja

Katakan dlm hati
Kamu insan biasa-biasa sahaja

Katakan dlm hati
Sunyi itu indah sekali

Katakan dalam hati
Ada sesetengah perkara hanya perlu simpan erat2 dlm hati

Tuesday, April 13, 2010

emo:emosi:emosional

sangat emo saya sekarang
lantaran emosi saya diganggu gugat
seluruh hari saya penuh dgn tindakan berpaksikan emosi semata
sungguh emosional saya

cepatlah berlalu
hari-hari emosi ini
saya sudah tidak mahu jadi begini
pegang itu tak kena
pegang ini tak kena
alih2 semua kerja terbengkalai sahaja

Friday, April 9, 2010

dan saya: yg terMARAH

lunch tadi
tidak kemana-mana
punya urusan kerja
lantas memerap saja di pejabat

satu panggilan terus disambungkan ke bilik saya
perbualanpun bermula

saya: ye, pejabat s.u perhubungan-
(tanpa sempat sy memberikan salam seperti biasa, ayat saya terus dipotong)

pemanggil: KITA ORANG nak tanya, permohonan kita org tu dapat tak?? (baca dlm tone yg sesuai)

saya:errr.... maaf bertanya, siapa ni?

pemanggil: ala, kami ni kak student kolej..... yg nak buat pgrm anak angkat kat pasir salak tu

dan saya; darah terus menyerbu ke kepala~~ aishh

saya: adik, tak pandai nk bg salam ke? tak tahu bersopan ke?

pemanggil: terus diam di talian......

saya: erm..belajarlah utk lebih mahir berkomunikasi

pemanggil: memberi salam dan meletakkan telefon

saya: terus terdiam~ erm..

setiap hari ada saja persatuan pelajar kolej dan universiti yg dtg ke sini memohon bantuan peruntukan program mereka...dan saya sudah semestinya tidak mampu mengingati semua.
namun, kehadiran pelajar kolej ini..seawal pertemuan telah membibitkan rasa jengkel dihati saya...dengan cara mereka. maaf bukan mahu prejudis....namun kamu mempamerkan itulah level KOLEJ kamu itu...
apakah begitu susah mahu menuturkan salam, memperkenalkan diri, bercakap dgn tone yg rendah....
saya terus bertanyakan dgn receptionist...student kolej.....ni tadi ckp ok ke?
jawapan receptionist: PR skills hancur..........
erm..entahla..manusiakan....
dan mungkin juga saya perempuan yg BANYAK RAGAM, cerewet etc..etc.........

Pesan Pada Diri

Laila Mazni Ismail

: Orang yang berjiwa besar adalah
orang yang mempunyai kewibawaan tetapi tidak
S.O.M.B.O.N.G

sedangkan orang yang berjiwa kecil
adalah orang yang sombong tetapi tidak
mempunyai kewibawaan

Monday, April 5, 2010

Undangan Perkahwinan: Laila & Azri

Tarikh: 1 Mei 2010(Sabtu)
Alamat:
Lot 9688, Lorong Sekolah 2,
Kampung Expo,
Kamunting, Perak


Dikesempatan ini
saya menjemput semua sahabat-sahabat yang
mengenali saya sama ada secara langsung mahupun
secara maya semata-mata @___@
untuk menghadiri majlis perkahwinan
kakak saya.

Laila Mawani Ismail & Mohd Azri Abdul Wahid

Tuesday, March 30, 2010

Nak Cakap: tapi........

Tiada kata
Tak tahu nak mula dari mana
Alih-alih saya akan diam sahaja

jadi saya:
Diam jerlah
Tapi takmo...
Nak cakap-cakap
Nak cakap-cakap jugak~

Monday, March 29, 2010

Bila Rasa Tak Best: Saya Suka Baca Ni @>------

SEPTEMBER
Sangat bersopan santun & bertolak ansur
Sangat cermat, teliti & teratur
Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik
Pendiam tapi pandai bercakap -
Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati
Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur
Kerja yang dilakukan sangat sempurna
Sangat sensitif yang tidak diketahui
Orang yang banyak berfikir
Daya pentaakulan yang baik
Otak bijak & mudah belajar
Suka mencari maklumat
Kawal diri dari terlalu mengkritik
Pandai mendorong diri sendiri
Mudah memahami orang lain (daya firasat yang tinggi) kerana banyak simpan rahsia
Suka sukan, hiburan & melancong
Kurang menunjukkan perasaannya
Terluka hatinya sangat lama disimpan
Terlalu memilih pasangan
Sukakan benda yang luas
Bersistematik

Sunday, March 28, 2010

Alamak!! Bos~

Malam semalam: Kebosanan
Duduk dekat rumah tiba-tiba rasa nak chat pulak
Online =)
Nampak satu nama-eh! pejabat
Dlm hati terus kata: Nak nyakat kak shema la
(Kak shema ni bahagian It dekat pejabat- dia jaga semua email dan facebook)

dan agenda chat pun bermula

saya: assalammualaikummmmm
cik perhubungan ;)

perhubungan: w'salam
ye

saya: kkkaaakkkkkk sheeemmmaaaaa

perhubungan: bukan

saya: eh, saya silap org ek?
erm..ni siapa ya?
maaf

perhubungan: dato' k

saya: gelak2 hahahahahaha
dato k sitinurhaliza
kak shema ni buat lawak

perhubungan: betul...ni bos u la

saya: erm.....tipu
saya tahu..
ni kak shemakan...
kan?

perhubungan: kenapa tipu pulak

saya: ye..saya tahu..ni kak shema
kak shemakan...

perhubungan: cuti laila 29-30hb tu batal ya

saya: erkkkk!! kak shema jeles

perhubungan: cuba laila call shema

saya: confius (menung lama)

perhubungan: laila, malam esok jgn lupa ya..laila kena atend meting

saya: erk...ni confirm dato ke?

perhubungan: cuba laila call shema :)
........................................................................................................

terus call kak shema

laila: dgn kalut2nya~~ akak...akak ngaku ..akak tengah online kat facebookkan?

kakshema:tak.akak tengah tengok AF

laila:huk!! biar betul kak??

kakshema: betul, akak kan selalu online lewat malam..lailapun tahukan..

laila:matilah..matilah

kakshema: kenapa?

laila: jadi org tengah chat dgn sape nie

kakshema: dato khusairi la...

laila: gulp~

kakshema: hikhikhik

laila:gelak yea!!nanti la....confirm tu bukan akak ya....
kan akak yg jaga facebook ni

kakshema:memang akak jaga, tp msg dan chat hanya dato je yg boleh reply..

laila:mau pitam rasanya.ok kak
thanks ya

................................................................................................................................
sambung chat

saya: errr,dato ya....
maaf ya..salah org...saya ingat kak shema

perhubungan: mana laila tahu :)

saya: saya dh call kakshema

perhubungan: laila boleh cuti 29-30hb tu

saya: thanks dato

perhubungan: :) jgn lupa meeting esok

saya: ya....

laila mazni....haaaa padan muka..nawaitu dh tak betul..tu la..
niat nak nyakat kak shema awak yg kena nyakat...aish~~~
malupun ada...segan pun ada
mujur la tak keterlaluan lagi...
tapi bila kenang2 balik
mesti nak gelak~~
aishhh

Saturday, March 27, 2010

ENTRY: Terilmiah

Baru pulang dari meting... Antara perkara yg diperbincangkan adalah berkaitan dgn sebuah program yang melibatkan mahasiswa dan mahasiswi anak Perak di sebuah resort di utara Perak.
Antara persoalan yag hebat diperbincangankan sepanjang meting awal pagi tadi berkisar tentang bagaimana mahasiswa & mahasiswi ini..menerima dan mengulas tentang pelbagai isu yg melingkari kehidupan mereka sama ada isu diperingkat nasional mahupun di Perak. Secara jujurnya, saya tidak terkejut dengan segala persoalan yg ditimbulkan oleh adik-adik itu. Kerana betapa hebatnya pengaruh "media baru" dalam hidup mereka menyebabkan mereka menganalisis sesuatu isu,merumuskan isu tersebut tanpa melihat dari pelbagai sumber lantas terus menghukum. (Segelintir daripada mereka)

Antara isu yg menarik minat saya adalah:
1. Apabila mereka menyatakan tentang equality(kesaksamaan)
2. Melihat 1Malaysia sebagai ancaman kepada perpaduan
3. Melihat betapa polemik politik kini menyebabkan mahasiswa semakin "lari"
4. 1Malaysia merupakan konsep Malaysian Malaysia yg dibawa oleh DAP
5. Mereka mahasiswa & mahasiswi yg tidak mahu lagi dimomokkan dgn isu pembangunan dan isu bantuan2 yg diberikan kerana mereka berpandangan mana-mana kerajaan yg memerintah sekalipun perkara-perkara berkaitan isu pembangunan dan kebajikan tetap akan dilaksanakan.

erm...seawal saya mendengar penjelasan dan kritikan-kritikan yg dilemparkan dalam fikiran saya....nun menerawang jauh.....memifikirkan..ketika usia saya menginjak 26 tahun ini dan adik-adik ini yg kebanyakkan berumur awal 20an..mereka sudah mempersoalkan tentang kesaksamaan, saya membayangkan apakah ketika usia saya 50 tahun nanti(insya'allah andai panjang umur) dan saya punya anak..apakah yg akan dituntut oleh mereka..apakah yg akan dipersoalkan oleh mereka...
mereka bukan lagi anak-anak yg perlu dimomokkan tentang kesusahan zaman penjajah..tentang keganasan komunis: benar! saya juga tidak merasa zaman itu semua....
lantas..benarlah...menuntut kemerdekaan itu jauh lebih mudah berbanding mengisi kemerdekaan ini.

Wednesday, March 24, 2010

hati saya: tak best

Tiba-tiba
hati saya rasa tak best

Perasaan itu datang lagi

dan saya:

terus-terusan rasa tak best
dengan diri sendiri

saya:
off day laila mazni
plz.....

Monday, March 22, 2010

housemate saya: mandi bunga

sangat kelakar~
mahu gelak besar rasanya

pesan housemate saya
plz lai: mandi bunga ok!!

hikhik
*speechless*

dan saya: yang terus-terusan senyum-senyum-senyum
adeh~

Sunday, March 21, 2010

dan saya: yang terus cuai

kali ini lebih tenang barangkali
tercuainya saya
menyebabkan saya gelak pada diri sendiri

benarlah...kata2 itu....
apabila kita tidak fokus....
sedang hati rasanya lain...
fikiran mula entah kemana
jasad pula hanya melangkah mengikut shj
tanpa punya hati,dan fikiran yang selari

lantas: tidak mustahil perkara sebegini boleh terjadi~
dan saya..kali ini hanya *senyum-senyum* shj:
mode~ mengakui kesilapan diri sendiri

Friday, March 19, 2010

~lagu ini~

Genap 5 hari: saya memutarkan lagu ini sepanjang hari di pejabat~~

~tak jemu mendengar

Takdir Cinta - Rossa

Ku tutup mataku
Dari semua pandanganku
Bila melihat matamu
Ku yakin ada cinta
Ketulusan hati
Yang mengalir lembut

(*)
Penguasa alam
Tolonglah pegangi aku
Biarku tak jatuh
Pada sumur dosa yang terkutuk
Dan menyesatkan cintaku..

(Korus)
Andaikan ku bisa
Lebih adil pada cinta kau dan dia
Aku bukan nabi yang bisa sempurna
Ku tak luput dari dosa

Biarlahku hidup seperti ini
Takdir cinta harus begini
Ada kau dan dia bukan ku yang mau
Oh tuhan tuntunkanlah hatiku


Thursday, March 18, 2010

~ADAM & HAWA~

RENUNGKANLAH..............
(Kredit buat Pn Rosmawati: terima kasih ya sahabat)

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu,
tulang
rusukku!

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang
jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!".

LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga
berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat. LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?
WANITA: Baik... Kamu sudah menemui
tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: Belum.
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan
kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal..."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali
merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.....

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai. Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang di kemudiannya, akibatnya setelah kita
menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat...

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati...
Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau
ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya
jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat
yang akan diterima??

Tuesday, March 16, 2010

-_______-

bila ada: hati saya suka

kadang2 mencari

malahan menunggu


aish(menepuk dahi)
mengong rasa diri!!

~Main Masak-Masak~

Punya kesempatan
Berbual dgn sahabat lama
Walau hanya di skrin YM

Mengimbas kenangan lama
sewaktu di sana: terengganu

Dia: Pn Nurul Huda Mohd Asri
sahabat saya: punya kegemaran yg sama
MASAK-MASAK

Beruntung saya
dia tinggal dirumah sewa
selalunya bila tiba semester break
rumahnya jadi tumpuan saya
dan bilik saya jadi tumpuannya ;)

Kami bebas memasak apa sahaja...
dari semudah-mudah masakan: sardin
Hinggalah masakan yg kami kira WoW~~ hebat rasa

Teringat satu kisah
Gara-gara begitu teringgin
Mahu makan nasi lemak citarasa sendiri...
Lantas sambal ikan bilis dimasak di rumah dia
Nasi pula: berangkutlah kami segala rice cooker
dan keperluan membuat nasi lemak
ke bilik saya pula....
sbb niatnya mahu stdy sama-sama mlm nie
dan esoknya bersarapan istimewa

DAN: semerbaklah asrama perempuan dgn bau daun pandan
juga sambal tumis yg dipanaskan :)
suka saya pada kenangan itu

Monday, March 15, 2010

Mode: Layan Perasaan 2~ isk..pagi ini semuanya lagu rossa

AKU BUKAN UNTUKMU

Dahulu kau mencintaiku
Dahulu kau menginginkanku
Meskipun tak pernah ada jawabku
Tak berniat kau tinggalkan aku
Sekarang kau pergi menjauh
Sekarang kau tinggalkan aku
Disaat ku mulai mengharapkanmu
Dan kumohon maafkan aku
Aku menyesal tlah membuatmu menangis
Dan biarkan memilih yang lain
Tapi jangan pernah kau dustai takdirmu
Pasti itu terbaik untukmu
Janganlah lagi kau mengingatku kembali
Aku bukanlah untukmu
Meski ku memohon dan meminta hatimu
Jangan pernah tinggalkan dirinya
Untuk diriku
Sekarang kau pergi menjauh
Sekarang kau tinggalkan aku
Disaat ku mulai mengharapkanmu
Dan kumohon maafkan aku
Aku menyesal tlah membuatmu menangis
Dan biarkan memilih yang lain
Tapi jangan pernah kau dustai takdirmu
Pasti itu terbaik untukmu
Janganlah lagi kau mengingatku kembali
Aku bukanlah untukmu
Meski ku memohon dan meminta hatimu
Jangan pernah tinggalkan dirinya
Meski ku memohon dan meminta hatimu
Jangan pernah tinggalkan dirinya
Untuk diriku

Mode: Layan Perasaan di Pagi Isnin yang Permai

Aku wanita yang punya cinta di hati
Dan dirimu dan dirinya dalam hidupku
Mengapa terlambat cintamu telah termiliki
Sedang diriku dengan dia tak begitu cinta

Mengapa yang lain bisa
Mendua dengan mudahnya
Namun kita terbelenggu
Dalam ikatan tanpa cinta

Reff:
Atas nama cinta
Hati ini tak mungkin terbagi
Sampai nanti bila aku mati
Cinta ini hanya untuk engkau
Atas nama cinta
Kurelakan jalanku merana
Asal engkau akhirnya denganku
Kubersumpah atas nama cinta

Mengapa yang lain bisa
Mendua dengan mudahnya
Namun kita terbelenggu
Dalam ikatan tanpa cinta

Friday, March 12, 2010

~retreat~

retreat di tempat yg best....
namun hanya sempat menjengah keindahan Hot Spring ini dari jam 6.30ptg-7.15ptg shj...
saya pasti akan kesana lagi....
aishh~~ amat suka dgn suasana di sini

Thursday, March 11, 2010

~kesempatan~

Punya Kesempatan Berprogram Bersama-sama Anak-Anak dari Pusat Tahfiz
Mode: Senang Sekali





Sunday, March 7, 2010

D.A.L.A.M H.A.T.I

dalam hati punya kata
tak terluah
risau terluka.

dalam hati punya cerita
tak terjemah
dengan kata-kata.

dalam hati punya suara
tak terdengar
hingga ke telingga.

dalam hati punya rasa
nun jauh ke sana.

Thursday, March 4, 2010

T.I.T.I.K

Titik dalam hati
Membentuk tingkah
Menzahir kata
Tanpa rasa dan sedar

Perasaan yang sedang-sedang
Tidak hirau pada alam
Siang juga malam
Sedang detik-detik berlalu

Mengharap panasnya berpanjangan
Agar bisa senyum-senyum selalu
Namun wujud keluh di mulut
Panas benar pula

Itu lumrahnya manusia
Kadang alpa juga terlupa
Erti Syukur PadaNya

Tuesday, March 2, 2010

Hal ini lagi: K.A.H.W.I.N!!!

Lewat petang tadi
Mesej dari sahabat nun di Slim River

Katanya
Lai...hina sangat ke kita kawen lambat lai...
(nama pengirim).......bukan anak dara tuakan???
Terasa lai...terasa sampai dalam..
Terasa sangat-sangat
kata-kata itu melekat dlm diri........

Dan saya
kali ini kehilangan kata-kata
*sebak*
Sabar ya sahabat.....
kalau kamu dekat, sudah ku peluk erat-erat....
biar kita menangis sama-sama....
biar kita kongsi segala rasa
biar semangat itu kita bina

Berbicara tentang jodoh...
sudah jumpa yg sesuai: tiada pula restu keluarga
mahu jadi anak yg taat
rasa cinta kita buangkan
sahabat..pasti ada hikmah atas pengorbanan ini:PERCAYALAH!!!

Saturday, February 20, 2010

Siapa ini: Lima

5 Email..sarat dgn kata-kata..yg amat saya suka..tidak pasti siapa pengirimnya...
namun kata-kata itu...amat saya suka...terima kasih buat kamu...

Menjalani Ujian Kehidupan
Oleh : Dede Farhan Aulawi

Sahabat...
mungkin kita pernah merasakan bahwa hidup ini terasa rumit
banyak liku - liku yang membuat kita terseok - seok
lelah...pasrah...kecewa terus berkecamuk tiada henti
masalah demi masalah kita hadapi
bukan penyelesaian yang didapati
tetapi....masalah baru malah muncul
ingin rasanya tuk ungkapkan seluruh rasa...
ingin rasanya ada orang yang mamu mengerti
ingin rasanya ada orang tempat berkeluh kesah segala masalah

dan untuk itu...
kita siap berkorban...
dan rela memberikan segalanya....

atau mungkin ini hanya berupa ungkapan keputus-asaan
saking letihnya berjalan menyongsong fajar harapan
tapi sampai saat ini celah itu belum ditemui
sehingga kita tetap terkurung dalam gelapnya masa depan

kita berjalan melewati pagar tugas dan tanggung jawab
berlari menanti rutinitas yang tak pasti...
lalu adakah yang mau mengerti...
atau setidaknya mau mendengar terhadap apa yang ingin diungkap

sahabat...
itulah realitas kehidupan yang sering kita hadapi
mungkin kita pernah punya masa lalu yang kelabu
mungkin kita pernah melakukan khilaf yang tak terkendali
mungkin kita pernah punya luka dan kecewa
tapi ...,walau bagaimanapun kehidupan tetap berjalan
dan Dia yang Maha Pengasih tahu tentang apa yang kita jalani

mungkin saja itu semua adalah ujian yang harus kita tempuh
untuk meningkatkan kadar iman dan keyakinan
sehingga derajat kita naik dan menjadi lebih baik
...dan ujungnya menjadi hamba yang diridloi-Nya. Amin

jika kita bisa menyadari ini semua...
maka air mata syukur akan keluar...
karena kita bisa ikhlas dan ridlo akan semuanya
....maka terpancarlah sinar harapan....
...yang akan menuntun dan menopang kita ke jalan yang benar

betapa indah dan nikmatnya perjuangan...
saat kita bisa menjalani dan menikmatinya
serta saat kita telah lolos melalui berbagai batu ujian
dan saya yakin....
dengan kesabaran dan keimanan yang kau miliki
kau kan bisa menjalaninya dengan baik. Amin

Siapa ini: Empat

Terima Kasihku Untukmu
Oleh : Dede Farhan Aulawi

Sahabat...
Dalam sisa helaan nafas yang masih kumiliki
Izinkan ku bermunjata pada Dia Yang Serba Maha :
"Semoga Allah SWT memberi kekuatan dan kesehatan buat kita dalam
menunaikan amanah kehidupan dengan baik". Aamiin

Sahabat...
Sesungguhnya sisa nafas yang masih kita miliki adalah kesempatan untuk
berbuat amal kebajikan.
Kesempatan itu tetap berjalan...,
...dan takkan pernah kembali lagi.
Tergantung kita bisa atau tidak bisa memanfaatkan tiap kesempatan itu
Mau atau tidak mau...
Semua kembali kepada kita...
Jangan sampai kesibukan yang selama ini kita jalani
...menjadi jebakan dan penjara yang mengekang dari manfaat kesempatan
Sampai suatu saat kita akan menyesal...
...karena tidak memanfaatkan kesempatan amal yang ada

Haruskah kita menjadi bagian manusia yang akan menyesal nanti ?
...yang larut dalam arus zaman yang tak kenal kompromi
...yang terbuai oleh nina bobo berbagai materi
...yang akhirnya kita baru menyadari saat kekayaan yang masih kita miliki...
...adalah air mata penyesalan yang mendalam...
Ketahuilah bahwa isak tangis saat itu sudah tidak berarti lagi
Apalagi ketika kita menyadari...
...bahwa sesungguhnya pernah ada tulisan dan lisan yang mengingatkan
...sebuah izin Allah melalui jemari dan bibir siapapun
...tapi hati kita tetap keras
...mungkinkah hati kita terlalu kelam terbungkus awan hitam
...sehingga sulit sekali meneteskan air mata
...saat kebenaran datang menghampiri....?
Dan marilah kita bertanya pada diri sendiri...

Sahabat...
Dalam setiap nafas do'a ku...
Aku masih bisa melihat sinar keyakinan yang membanggakan
Bahwa nun jauh dari lubuk hati terdalam...
...terpancar cahaya mutiara kasih yang begitu damai...
Untuk memberi penerangan di setiap gelapnya lorong kehidupan
Itulah lentera hati yang kau miliki...
...yang bisa menjadi jalan penerangan bagi siapapun yang memiliki hati
...engkau begitu dewasa, bijaksana, dan baik hati
...meskipun usia lahirmu masih berkembang
...namun ku melihat bahwa usia bathinmu sudah begitu matang

Terima Kasihku Untukmu...
Salam hormat dan baktiku di setiap hela kesempatan
Jarak bukanlah suatu halangan...
Karena nafas do'a bisa lintas waktu dan ruang

Siapa ini: Tiga

Memberi Yang Terbaik Untukmu
Oleh : Dede Farhan Aulawi(walau siapa juga kamu: terima kasih ya)

Sahabat...
Kita semua memiliki keinginan dan cita - cita
Lukiskanlah keinginan itu...
...sebagai fondasi untuk wujudkan impian menggapai cita - cita
Tidak gampang memang....
...ada kesulitan dah pasti
Tapi persoalannya bukan soal gampang atau sulit
Melainkan keteguhan hati tuk terus berjuang untuk mengagapainya

Sahabat...
Ketika ku mencoba mengorek cita dan harapanmu
Sungguh ku takjub dengan penuh rasa hormat
Tanggung jawab yang melekat...
Kemandirian yang terus kau bangun
Rasa lelah yang telah kau jalani
Jembatan air mata yang telah kau lalui
Menjadi saksi...,bahwa kau bukanlah orang biasa
...melainkan orang luar biasa yang memiliki cita - cita yang mulia

Untuk itulah do'a ku selalu mengiringi
...pada setiap langkah yang kau jalani
Terlepas engkau tahu atau tidak
Terlepas engkau meminta atau tidak
Aku hanya berusaha...
...ingin memberikan yang terbaik untukmu

Jemari ku selalu ada...untuk setiap air matamu
Tanganku selalu terulur...saat kau membutuhkannya
Bahuku selalu terjaga...saat kau butuhkan tuk bersandar
Tulang belulangku siaga...tuk menopang rasa lelah perjuanganmu
Bahkan bibirku selalu tergetar...saat menyebut namamu
Karena di setiap hela nafasku,
...do'a tuk bahagiamu selalu terpanjat dari lubuk hatiku

Sahabat...
Cita - cita mulia yang kau miliki
...bisa kita lakukan bersama,...jika kau minta
Banyak impian indah yang bisa kita kerjakan bersama,
Mungkin ini adalah sebuah permulaan yang kecil...
...tapi sesuatu yang besar dimulai dari yang kecil
...dan semua bisa terwujud saat kita berani tuk memulainya

Siapa ini: Dua

Ya Alloh . . .
Betapa mengingat - Mu
selalu membuat hatiku tenang . . . .
Betapa Engkau membuat hidup ini berarti . . .
Betapa banyak nikmat yang Engkau beri . . .
Sungguh aku tak mampu melukiskannya.

Kala aku tersadar masih ada umurku . . .
Untuk meniti hidup di Bumi - Mu ini . . .
Alhamdulillah ya Alloh, terima -kasih ya Alloh.

Semoga masih ada waktuku untuk
mempersembahkan yang terbaik
untuk hamba -hamba -Mu . . .

Agar Kau selalu cinta dan sayang padaku . . .
Semoga dengan semua ini . . .
Kau Ridho atas segala nikmat yang telah
Kau berikan untukku.
Dan jadikanlah hamba -Mu ini orang yang selalu bersyukur kepada -Mu,
serta tak lupa senantiasa mendo'akan para sahabatnya agar senantiasa
diberikan kesehatan dna kemudahan dalam menjalani tugas dan amanah
kehidupannya. Amin

Semoga Alloh Ridho atas setiap detik kehidupan yang diberikan pada kita

Siapa ini: Satu

Di kotak email....ada ini:

Segenggam Mawar Untukmu

Sahabat...
Waktu memang terus berjalan
Dan tak ada satu kekuatanpun yang bisa menghentikannya
...walau hanya sesaat...
Karena itulah ketentuan dari-Nya
...agar kita selalu memanfaatkan setiap dentang waktu yang terus berlalu

Pada kesempatan ini,
...saya hanya ingin memberikan segenggam mawar untukmu
...semoga engkau berkenan dan sudi untuk menerimanya

Mungkin mawar ini tidak memberi arti yang banyak di hatimu
...karena memang bukan 'arti' sebuah pemberian yang diharapkan
Dan mungkin tidak memberi nilai apapun bagi dirimu
...karena memang bukan 'nilai' dari apa yang kita sampaikan

Tapi setidaknya...
...bisa memberikan warna atas apa yang kita miliki
Warna yang putih,
...berharap agar kita selalu lurus dan bersih
Warna yang merah,
...berharap agar kita memilki keberanian untuk mengambil sikap dan keputusan
Warna yang kuning...
...berharap agar kita selalu optimis dalam memandang kehidupan
Warna yang lainnya...
...berharap agar kita selalu teguh dan ikhlas dalam segala hal

Jika kau izinkan...,
...maka perkenankan saya simpan mawar - mawar itu di jambangan hatimu
Aku di sini ...dan engkau di sana...
Bisa sama - sama menatap indah aneka mawar itu
Bukan tanggung jawabmu untuk merawat dan memeliharanya...
Tapi itu adalah tanggung jawab kita untuk menyayanginya
Bukan kewajibanmu untuk menyirami dan memperhatikannya
...tapi kewajiban kita untuk mempertahankannya

Ah...,betapa indahnya jika semua kita lakukan bersama
Tanpa harus mengedepankan ego 'siapa kita' ?
...karena kita bisa melangkah ke arah yang sama...
...berbicara, bercengkrama, dan bercerita akan tujuan hidup kita
...menuju bahtera yang penuh cita - cita
...untuk membangun kebahagiaan di dunia dan di akhirat kelak. Aamiin

Sahabat...
Itulah segenggam mawar yang bisa kuberikan
Bukan dari tanganku ke tanganmu
...tapi daru hatiku untuk hatimu

Oleh : Dede Farhan Aulawi (Yang tertulis disitu)
Walau siapapun kamu: terima kasih ya..amat saya suka dgn semua itu....

Wednesday, February 17, 2010

K.A.H.W.I.N

Erm....membaca coretan rasa seorang sahabat di blognya juga di facebook

jawapan saya:
erm.....kita dh melalui soalan itu dulu....dlm 3 bulan lepas...dan akan melaluinya semula sebaik shj along kawen mei ni....^_^
menangis lah sayang....
setidaknya kamu puas....
utk rasa tertekan.....
binalah kembali kekuatan....
hanya kekuatan itu akan menjadikan kita kuat..
tdk ada mana2 perempuan dlm dunia ni yg tak mahu kahwenkan...
andai "berkahwin" itu semudah sebutannya..dr awal2 dulu kita dah kawenkan...
sebaik lepas spm =)

haisshhhh~ dan saya....
hanya mampu mengeluh...
satu perkara yg saya fikir semua perempuan sebaya saya alaminya.....
apabila menginjak usia 26 tahun..yg pertama ibu ayah kita akan risau kalau kita masih tak "BERKAWAN" ataupun terkejut bila tahu..kita clash......
(pengalaman peribadi ok..kita diasak dgn soalan2 yg menuntut tahap kesabaran yg tinggi)
dan perkara akan jadi rumit andai....dalam keluarga kita hanya kita yg tdk ada perancangan ke arah tu (bg mereka yg dh masuk umur wajib berkahwin)

perkara ini bertambah menyakitkan hati andai, ada la pulak..opah2 sedara...mak2 sedara jiran tetanga yg "baik hati" merisik-risik.....pada ibu ayah kita........ dan ditambah lagi dgn ayat2 seperti ini... isk.."bila anak kamu tu nk kawen...udah 26thn dah tu...elok bebenor...kang esok2 takde sape yg nakkan" perempuan ni belajar tinggi manapun kerja tinggi manapun tak elok tak kawen.... dan saya... dulu seawal disindir dgn kata2 ini saya memang stress....dlm 3 bulan lepas.....buruk sangat ke tak berkahwin.......
saya tidak pernah menidakkan utk berkahwin...
namun...biarlah masa yg tentukan.......jgn mendesak.....

dan kamu org2 diluar sana...jgn terlalu prejudis menghukum mereka yg tidak berkahwin........
jgn kusutkan hati ibu yg mengandungkan kami ini...
ibu mana tidak risau andai anaknya disoal2 bila mahu menamatkan zaman bujang
ibu mana yg tak rungsing
ibu mana yang tidak gelisah....
ibu mana yg tidak mahu melihat anaknya berkahwin....

dan perempuan mana yg tidak mahu berkahwin..andai melihat teman2 rapat sudah punya 2-3 cahayamata....
andailah berkahwin itu semudah perkataannya.....
andailah berkahwin itu semudah lafaz ijab dan kabul...
andailah berkahwin itu semudah itu...........

tiba-tiba: hati rasa jauh.....sayu......eh~~ kenapa ada air mata.



Tuesday, February 16, 2010

Mama: Rungsing ^_^

Cuti yang panjang, jalan yg sesak, cuaca yg panas...menjadikan saya amat malas utk bergerak keluar dari rumah...masa saya banyak dihabiskan di atas katil, didepan laptop juga di depan tv terpakunya saya....
oh..amat-amat indah sekali...tiada hal kerja yg perlu difikirkan..tiada masalah yg membelenggu di fikiran semua masa adalah milik saya.... =)
saya suka cuti kali ini...berehat sepuas-puasnya.....
namun....cara bercuti saya itu telah merungsingkan mama saya...hahahah~~ ampun ma' tak berniat....

mama: angah nie taknak keluar ke??
angah: isk..malas ler...panas tu...... jam lagi~~takde perasaan nak keluar....
mama: habis tu memerap mcm apa jer kat dlm bilik....
angah: home sweet home.... (sambil tersenyum)
mama: ~telah memulakan satu sesi syarahan panjang~
angah: aaaaaaaaaaaaaa~~ membidas tiap bait kata-kata
**sesi syarahan itu tdk dapat disiarkan disini... =)
kesimpulannya: jawapan2 dan bidasan saya telah membimbangkan mama saya.... ngeee ngeee

Sepeti biasa, kata mama kalau tak menjawab~ tak sah.....
kata saya, angah jawab penuh sopan dan beralaskan........ ;)

aihhh~ indah sebenarnya hidup berkeluarga.........
lantas, sayangilah keluarga......

Sunday, February 14, 2010

~titlenya..ku tak tahu~

bila dekat rasa jauh....
jauh berjalan banyak pandangan...
pandangan indah santapan mata
mata melirik mencari cahaya
cahaya kelam makin bersinar

telah jatuh berkali-kali
berkali bangun sekuat hati
sekuat hati tekadnya tinggi
tinggi-tinggi impian diri
impian diri bergunung usaha

toleh-toleh mengenang silam
silam buat jadi pedoman
pedoman hidup agar tak berulang
berulang silam buruk padahnya
buruk padah ciptaan diri
diri kerdil buta hatinya

Saturday, February 13, 2010

~KETIKA~

Ketika lidah fasih berkata redha
Ketika hati kembali pasrah
Ketika akal berbicara indah

Ketika sang rerama terbang rendah
Ketika musim bunga penuh warna
Ketika pelangi muncul bersinar
Ketika mentari menampakan cahaya
Ketika sang bulan penuh purnama

Wednesday, February 10, 2010

~kata-kata ini~

sebab awak kuat di luar
awak tnjukkan kekuatan awak pada orang luar
sedangkan sekuat mana awak awak tetap perempuan
awak masih wanita yg sensitif
yang lembut hati
yang jiwa nya halus
tapi tu semua awk terpaksa sembunyikan kat orang
sebab tu awak dah takde cara lain nak luahkan perasaaan kecuali menangis

**mai-- *touching* ok...........

B.E.R.S.A.L.A.H.K.A.H. S.A.Y.A

semakin cuba memahami
semakin sakit rupanya rasa hati
saya tidak mengawal semuanya apa yg kamu ada itu
cuma,
kerana saya lebih dulu berada disitu....
dan pernah berada disitu...
barangkali kerana itu
mereka mudah berbicara dgn saya

untuk kamu..
tidak ada apa yg perlu kamu cemburu...
saya tidak merampas apa2 dari kamu...
telah pelbagai dalih saya reka....
telah pelbagai alasan saya cipta...
bukan saya tak cuba
entah..

namun mereka tetap begitu
mencari saya..

Wednesday, February 3, 2010

~ketika amarahku membuak-buak~

hei kamu~
budak U'
jangan ingat tinggi benar darjat kamu....
biar dari mana datang kamu....
ceruk pelosok mana pun hadirnya kamu
kamu harus faham sesuatu:
1. kamu pekerja - jgn asyik mengomel, berlagak tak tentu hal

2. jgn hanya memohon org lain utk faham diri kamu sedang kamu..
asyik2 tetap begitu dgn kata2 - well i memang mcm nie~~~
i dont care whats people said

3. apabila org lain cuba faham telatah kamu..menerima kekurangan diri kamu...
kamu harus belajar erti sopan dgn tutur kata......

4. jgn menuntut penerimaan org terhadap kamu,
sedang kamu tidak langsung menunjukkan perubahan di atas segala teguran

5. moga org tak jelak dgn kamu....(termasuk saya)

T.E.R.F.I.K.I.R

entry kali ini sekadar pandangan peribadi....
bukannya bertujuan utk menyalahkan takdir...
cuma..tiba-tiba terfikir...
tercetus idea utk difikirkan bersama2


Sahabat diluar sana..
Pernah tidak kalian mengalaminya....
Ketika kamu benar2 mengharap akan sesuatu itu...
Kamu tunggu terlalu lama...begitu mengharap
Namun...
Kamu gagal mendapatkannya

Sehinggalah...
Terdetik dihati kecil....
Kata-kata seperti ini
"erm..tidak mengapalah...tiada rezeki"
"kalau ada...adalah...kalau tidak...tak mengapa
~oh..bukan jodohku~
*pasrah*

Situasi 1:
Seperti juga cinta
Ketika kamu begitu mengharap akan kehadiran seseorang..
Kamu harus tunggu terlalu lama...
Hinggakan...
Kamu *pasrah*
Namun
Apabila hati dan jiwa muda itu telah tenteram
Harus pula di uji dengan "PILIHAN"
Hadir 2 insan yg benar2 dekat dihati kamu
Dua insan yg sama baik
Hinggakan keliru

erm...perjuangan utk membuat pilihan
Disinilah "hati" akan memainkan peranan....."PILIHAN"

Situasi 2:
Begitu juga kerjaya
Ketika kita hampir putus asa
Mahu mengisi borang SPA ^_^ (contohnya)
Dan telah selesa di tempat lama
Hadir surat panggilan temuduga "PILIHAN"

Pandangan saya
Hidup ini memang sentiasa dipenuhi dengan PILIHAN

1. Dosa atau Pahala
2. Baik atau Buruk
3. Sihat atau Sakit
4. Jujur atau Penipu
5. Lembut atau Kasar

Sunday, January 31, 2010

~senyum~

saya mahu senyum...
senyum utk saya
saya mahu lihat anda senyum
saya nantikan senyuman anda

satu masa nanti ya
senyum buat saya
saya hitung detik-detik itu
agar senyum itu nanti setimpal

Saturday, January 23, 2010

~anang: separuh jiwaku

Amat suka dengan lagu ini...

Separuh Jiwaku Pergi
Memang indah semua
Tapi berakhir luka
Kau main hati dengan sadarmu
Kau tinggal aku

Reff:
Benar ku mencintaimu
Tapi tak begini
Kau khianati hati ini
Kau curangi aku

Kau bilang tak pernah bahagia
Selama dengan aku
Itu ucap bibirmu
Kau dustakan semua
Yang kita bina
Kau hancurkan semua

Back to Reff

Benar ku mencintaimu
Tapi tak begini
Kau khianati
Kau curangi aku
Kau dustai hati
Benar ku mencintaimu

Tuesday, January 12, 2010

K.E.C.U.R.I.A.N

handbeg saya dicuri
betapa rapuh jadinya hati saya
segala benda didalamnya
amat penting buat saya

kecuaian sendiri...
cukup redha
namun
betapa ujianmu ya Allah...
begitu bertimpa-timpa

kata mereka
pasti punya hikmah...
kembalilah bermuhasabah diri...
ya...
saya sedang cuba...

doakan saya~

Sunday, January 3, 2010

~ENTAH~

Kaki ini mahu meneruskan langkah
Sambil mahu ia kemas, teratur juga cermat sekali

Namun seringkalinya
Hati ini tertoleh-toleh
Terkenang-kenang
Teringat-ingat

Lumrah biasa untuk seorang wanita rasanya
*tidak punya jawapan*

Kata sahabat...
Saya sengaja menyibukkan diri

Jawapan saya....
Ermmm..... tak pasti :(

Sudah-sudahlahkan..
berbicara tentang hati...
Isk..saya juga naik bosan dengan diri...
balik-balik tentang hati...... ^_^

Kawan-kawan...ampunkan diri ini ^.^