Wednesday, February 17, 2010

K.A.H.W.I.N

Erm....membaca coretan rasa seorang sahabat di blognya juga di facebook

jawapan saya:
erm.....kita dh melalui soalan itu dulu....dlm 3 bulan lepas...dan akan melaluinya semula sebaik shj along kawen mei ni....^_^
menangis lah sayang....
setidaknya kamu puas....
utk rasa tertekan.....
binalah kembali kekuatan....
hanya kekuatan itu akan menjadikan kita kuat..
tdk ada mana2 perempuan dlm dunia ni yg tak mahu kahwenkan...
andai "berkahwin" itu semudah sebutannya..dr awal2 dulu kita dah kawenkan...
sebaik lepas spm =)

haisshhhh~ dan saya....
hanya mampu mengeluh...
satu perkara yg saya fikir semua perempuan sebaya saya alaminya.....
apabila menginjak usia 26 tahun..yg pertama ibu ayah kita akan risau kalau kita masih tak "BERKAWAN" ataupun terkejut bila tahu..kita clash......
(pengalaman peribadi ok..kita diasak dgn soalan2 yg menuntut tahap kesabaran yg tinggi)
dan perkara akan jadi rumit andai....dalam keluarga kita hanya kita yg tdk ada perancangan ke arah tu (bg mereka yg dh masuk umur wajib berkahwin)

perkara ini bertambah menyakitkan hati andai, ada la pulak..opah2 sedara...mak2 sedara jiran tetanga yg "baik hati" merisik-risik.....pada ibu ayah kita........ dan ditambah lagi dgn ayat2 seperti ini... isk.."bila anak kamu tu nk kawen...udah 26thn dah tu...elok bebenor...kang esok2 takde sape yg nakkan" perempuan ni belajar tinggi manapun kerja tinggi manapun tak elok tak kawen.... dan saya... dulu seawal disindir dgn kata2 ini saya memang stress....dlm 3 bulan lepas.....buruk sangat ke tak berkahwin.......
saya tidak pernah menidakkan utk berkahwin...
namun...biarlah masa yg tentukan.......jgn mendesak.....

dan kamu org2 diluar sana...jgn terlalu prejudis menghukum mereka yg tidak berkahwin........
jgn kusutkan hati ibu yg mengandungkan kami ini...
ibu mana tidak risau andai anaknya disoal2 bila mahu menamatkan zaman bujang
ibu mana yg tak rungsing
ibu mana yang tidak gelisah....
ibu mana yg tidak mahu melihat anaknya berkahwin....

dan perempuan mana yg tidak mahu berkahwin..andai melihat teman2 rapat sudah punya 2-3 cahayamata....
andailah berkahwin itu semudah perkataannya.....
andailah berkahwin itu semudah lafaz ijab dan kabul...
andailah berkahwin itu semudah itu...........

tiba-tiba: hati rasa jauh.....sayu......eh~~ kenapa ada air mata.



5 comments:

alyia said...

bersabar lahh.. batin ku menjerit namun tiada suara...

Faryza said...

emmm...ape nak komen ye...tersentuh hati...nape kita jauh?
emmm...
anak aku br 1 ok.hehehhe..insyaAllah ada kita semua dh dijanjikan berpasang-pasangan...

Aidy Shahiezad said...

okey... perlu blajar bersabar di situ... ;)

mazni namaku said...

lia: itulahkan...rasa nak jerit2 jer..namun tiada suara

faryza: erm..itulah...kita jauhkan
kalau tak....mesti org dh pinjam bahumu itew....

encik aidy: saya amat bersabar dan tidak lagi mempunyai unsur2 keterdesakan utk berkahwin (amat riak dan takburkan ayat ni..aishhh~~) ^_^cuma sedikit rasa kesal dan kecewa dgn orang2 itu yg masih berfikiran dolu-dolu....

~aSFaLiZa~ said...

sabar lai. btl kahwin tak semudah yg disangka. jgn igt kahwin itu indah. yg dah merasa tahu la pahit maung nya. kdg2 rasa nak balik hidup sdr pun ada. kdg2 je...bukan selalu. hehehe