Saturday, February 20, 2010

Siapa ini: Lima

5 Email..sarat dgn kata-kata..yg amat saya suka..tidak pasti siapa pengirimnya...
namun kata-kata itu...amat saya suka...terima kasih buat kamu...

Menjalani Ujian Kehidupan
Oleh : Dede Farhan Aulawi

Sahabat...
mungkin kita pernah merasakan bahwa hidup ini terasa rumit
banyak liku - liku yang membuat kita terseok - seok
lelah...pasrah...kecewa terus berkecamuk tiada henti
masalah demi masalah kita hadapi
bukan penyelesaian yang didapati
tetapi....masalah baru malah muncul
ingin rasanya tuk ungkapkan seluruh rasa...
ingin rasanya ada orang yang mamu mengerti
ingin rasanya ada orang tempat berkeluh kesah segala masalah

dan untuk itu...
kita siap berkorban...
dan rela memberikan segalanya....

atau mungkin ini hanya berupa ungkapan keputus-asaan
saking letihnya berjalan menyongsong fajar harapan
tapi sampai saat ini celah itu belum ditemui
sehingga kita tetap terkurung dalam gelapnya masa depan

kita berjalan melewati pagar tugas dan tanggung jawab
berlari menanti rutinitas yang tak pasti...
lalu adakah yang mau mengerti...
atau setidaknya mau mendengar terhadap apa yang ingin diungkap

sahabat...
itulah realitas kehidupan yang sering kita hadapi
mungkin kita pernah punya masa lalu yang kelabu
mungkin kita pernah melakukan khilaf yang tak terkendali
mungkin kita pernah punya luka dan kecewa
tapi ...,walau bagaimanapun kehidupan tetap berjalan
dan Dia yang Maha Pengasih tahu tentang apa yang kita jalani

mungkin saja itu semua adalah ujian yang harus kita tempuh
untuk meningkatkan kadar iman dan keyakinan
sehingga derajat kita naik dan menjadi lebih baik
...dan ujungnya menjadi hamba yang diridloi-Nya. Amin

jika kita bisa menyadari ini semua...
maka air mata syukur akan keluar...
karena kita bisa ikhlas dan ridlo akan semuanya
....maka terpancarlah sinar harapan....
...yang akan menuntun dan menopang kita ke jalan yang benar

betapa indah dan nikmatnya perjuangan...
saat kita bisa menjalani dan menikmatinya
serta saat kita telah lolos melalui berbagai batu ujian
dan saya yakin....
dengan kesabaran dan keimanan yang kau miliki
kau kan bisa menjalaninya dengan baik. Amin

Siapa ini: Empat

Terima Kasihku Untukmu
Oleh : Dede Farhan Aulawi

Sahabat...
Dalam sisa helaan nafas yang masih kumiliki
Izinkan ku bermunjata pada Dia Yang Serba Maha :
"Semoga Allah SWT memberi kekuatan dan kesehatan buat kita dalam
menunaikan amanah kehidupan dengan baik". Aamiin

Sahabat...
Sesungguhnya sisa nafas yang masih kita miliki adalah kesempatan untuk
berbuat amal kebajikan.
Kesempatan itu tetap berjalan...,
...dan takkan pernah kembali lagi.
Tergantung kita bisa atau tidak bisa memanfaatkan tiap kesempatan itu
Mau atau tidak mau...
Semua kembali kepada kita...
Jangan sampai kesibukan yang selama ini kita jalani
...menjadi jebakan dan penjara yang mengekang dari manfaat kesempatan
Sampai suatu saat kita akan menyesal...
...karena tidak memanfaatkan kesempatan amal yang ada

Haruskah kita menjadi bagian manusia yang akan menyesal nanti ?
...yang larut dalam arus zaman yang tak kenal kompromi
...yang terbuai oleh nina bobo berbagai materi
...yang akhirnya kita baru menyadari saat kekayaan yang masih kita miliki...
...adalah air mata penyesalan yang mendalam...
Ketahuilah bahwa isak tangis saat itu sudah tidak berarti lagi
Apalagi ketika kita menyadari...
...bahwa sesungguhnya pernah ada tulisan dan lisan yang mengingatkan
...sebuah izin Allah melalui jemari dan bibir siapapun
...tapi hati kita tetap keras
...mungkinkah hati kita terlalu kelam terbungkus awan hitam
...sehingga sulit sekali meneteskan air mata
...saat kebenaran datang menghampiri....?
Dan marilah kita bertanya pada diri sendiri...

Sahabat...
Dalam setiap nafas do'a ku...
Aku masih bisa melihat sinar keyakinan yang membanggakan
Bahwa nun jauh dari lubuk hati terdalam...
...terpancar cahaya mutiara kasih yang begitu damai...
Untuk memberi penerangan di setiap gelapnya lorong kehidupan
Itulah lentera hati yang kau miliki...
...yang bisa menjadi jalan penerangan bagi siapapun yang memiliki hati
...engkau begitu dewasa, bijaksana, dan baik hati
...meskipun usia lahirmu masih berkembang
...namun ku melihat bahwa usia bathinmu sudah begitu matang

Terima Kasihku Untukmu...
Salam hormat dan baktiku di setiap hela kesempatan
Jarak bukanlah suatu halangan...
Karena nafas do'a bisa lintas waktu dan ruang

Siapa ini: Tiga

Memberi Yang Terbaik Untukmu
Oleh : Dede Farhan Aulawi(walau siapa juga kamu: terima kasih ya)

Sahabat...
Kita semua memiliki keinginan dan cita - cita
Lukiskanlah keinginan itu...
...sebagai fondasi untuk wujudkan impian menggapai cita - cita
Tidak gampang memang....
...ada kesulitan dah pasti
Tapi persoalannya bukan soal gampang atau sulit
Melainkan keteguhan hati tuk terus berjuang untuk mengagapainya

Sahabat...
Ketika ku mencoba mengorek cita dan harapanmu
Sungguh ku takjub dengan penuh rasa hormat
Tanggung jawab yang melekat...
Kemandirian yang terus kau bangun
Rasa lelah yang telah kau jalani
Jembatan air mata yang telah kau lalui
Menjadi saksi...,bahwa kau bukanlah orang biasa
...melainkan orang luar biasa yang memiliki cita - cita yang mulia

Untuk itulah do'a ku selalu mengiringi
...pada setiap langkah yang kau jalani
Terlepas engkau tahu atau tidak
Terlepas engkau meminta atau tidak
Aku hanya berusaha...
...ingin memberikan yang terbaik untukmu

Jemari ku selalu ada...untuk setiap air matamu
Tanganku selalu terulur...saat kau membutuhkannya
Bahuku selalu terjaga...saat kau butuhkan tuk bersandar
Tulang belulangku siaga...tuk menopang rasa lelah perjuanganmu
Bahkan bibirku selalu tergetar...saat menyebut namamu
Karena di setiap hela nafasku,
...do'a tuk bahagiamu selalu terpanjat dari lubuk hatiku

Sahabat...
Cita - cita mulia yang kau miliki
...bisa kita lakukan bersama,...jika kau minta
Banyak impian indah yang bisa kita kerjakan bersama,
Mungkin ini adalah sebuah permulaan yang kecil...
...tapi sesuatu yang besar dimulai dari yang kecil
...dan semua bisa terwujud saat kita berani tuk memulainya

Siapa ini: Dua

Ya Alloh . . .
Betapa mengingat - Mu
selalu membuat hatiku tenang . . . .
Betapa Engkau membuat hidup ini berarti . . .
Betapa banyak nikmat yang Engkau beri . . .
Sungguh aku tak mampu melukiskannya.

Kala aku tersadar masih ada umurku . . .
Untuk meniti hidup di Bumi - Mu ini . . .
Alhamdulillah ya Alloh, terima -kasih ya Alloh.

Semoga masih ada waktuku untuk
mempersembahkan yang terbaik
untuk hamba -hamba -Mu . . .

Agar Kau selalu cinta dan sayang padaku . . .
Semoga dengan semua ini . . .
Kau Ridho atas segala nikmat yang telah
Kau berikan untukku.
Dan jadikanlah hamba -Mu ini orang yang selalu bersyukur kepada -Mu,
serta tak lupa senantiasa mendo'akan para sahabatnya agar senantiasa
diberikan kesehatan dna kemudahan dalam menjalani tugas dan amanah
kehidupannya. Amin

Semoga Alloh Ridho atas setiap detik kehidupan yang diberikan pada kita

Siapa ini: Satu

Di kotak email....ada ini:

Segenggam Mawar Untukmu

Sahabat...
Waktu memang terus berjalan
Dan tak ada satu kekuatanpun yang bisa menghentikannya
...walau hanya sesaat...
Karena itulah ketentuan dari-Nya
...agar kita selalu memanfaatkan setiap dentang waktu yang terus berlalu

Pada kesempatan ini,
...saya hanya ingin memberikan segenggam mawar untukmu
...semoga engkau berkenan dan sudi untuk menerimanya

Mungkin mawar ini tidak memberi arti yang banyak di hatimu
...karena memang bukan 'arti' sebuah pemberian yang diharapkan
Dan mungkin tidak memberi nilai apapun bagi dirimu
...karena memang bukan 'nilai' dari apa yang kita sampaikan

Tapi setidaknya...
...bisa memberikan warna atas apa yang kita miliki
Warna yang putih,
...berharap agar kita selalu lurus dan bersih
Warna yang merah,
...berharap agar kita memilki keberanian untuk mengambil sikap dan keputusan
Warna yang kuning...
...berharap agar kita selalu optimis dalam memandang kehidupan
Warna yang lainnya...
...berharap agar kita selalu teguh dan ikhlas dalam segala hal

Jika kau izinkan...,
...maka perkenankan saya simpan mawar - mawar itu di jambangan hatimu
Aku di sini ...dan engkau di sana...
Bisa sama - sama menatap indah aneka mawar itu
Bukan tanggung jawabmu untuk merawat dan memeliharanya...
Tapi itu adalah tanggung jawab kita untuk menyayanginya
Bukan kewajibanmu untuk menyirami dan memperhatikannya
...tapi kewajiban kita untuk mempertahankannya

Ah...,betapa indahnya jika semua kita lakukan bersama
Tanpa harus mengedepankan ego 'siapa kita' ?
...karena kita bisa melangkah ke arah yang sama...
...berbicara, bercengkrama, dan bercerita akan tujuan hidup kita
...menuju bahtera yang penuh cita - cita
...untuk membangun kebahagiaan di dunia dan di akhirat kelak. Aamiin

Sahabat...
Itulah segenggam mawar yang bisa kuberikan
Bukan dari tanganku ke tanganmu
...tapi daru hatiku untuk hatimu

Oleh : Dede Farhan Aulawi (Yang tertulis disitu)
Walau siapapun kamu: terima kasih ya..amat saya suka dgn semua itu....

Wednesday, February 17, 2010

K.A.H.W.I.N

Erm....membaca coretan rasa seorang sahabat di blognya juga di facebook

jawapan saya:
erm.....kita dh melalui soalan itu dulu....dlm 3 bulan lepas...dan akan melaluinya semula sebaik shj along kawen mei ni....^_^
menangis lah sayang....
setidaknya kamu puas....
utk rasa tertekan.....
binalah kembali kekuatan....
hanya kekuatan itu akan menjadikan kita kuat..
tdk ada mana2 perempuan dlm dunia ni yg tak mahu kahwenkan...
andai "berkahwin" itu semudah sebutannya..dr awal2 dulu kita dah kawenkan...
sebaik lepas spm =)

haisshhhh~ dan saya....
hanya mampu mengeluh...
satu perkara yg saya fikir semua perempuan sebaya saya alaminya.....
apabila menginjak usia 26 tahun..yg pertama ibu ayah kita akan risau kalau kita masih tak "BERKAWAN" ataupun terkejut bila tahu..kita clash......
(pengalaman peribadi ok..kita diasak dgn soalan2 yg menuntut tahap kesabaran yg tinggi)
dan perkara akan jadi rumit andai....dalam keluarga kita hanya kita yg tdk ada perancangan ke arah tu (bg mereka yg dh masuk umur wajib berkahwin)

perkara ini bertambah menyakitkan hati andai, ada la pulak..opah2 sedara...mak2 sedara jiran tetanga yg "baik hati" merisik-risik.....pada ibu ayah kita........ dan ditambah lagi dgn ayat2 seperti ini... isk.."bila anak kamu tu nk kawen...udah 26thn dah tu...elok bebenor...kang esok2 takde sape yg nakkan" perempuan ni belajar tinggi manapun kerja tinggi manapun tak elok tak kawen.... dan saya... dulu seawal disindir dgn kata2 ini saya memang stress....dlm 3 bulan lepas.....buruk sangat ke tak berkahwin.......
saya tidak pernah menidakkan utk berkahwin...
namun...biarlah masa yg tentukan.......jgn mendesak.....

dan kamu org2 diluar sana...jgn terlalu prejudis menghukum mereka yg tidak berkahwin........
jgn kusutkan hati ibu yg mengandungkan kami ini...
ibu mana tidak risau andai anaknya disoal2 bila mahu menamatkan zaman bujang
ibu mana yg tak rungsing
ibu mana yang tidak gelisah....
ibu mana yg tidak mahu melihat anaknya berkahwin....

dan perempuan mana yg tidak mahu berkahwin..andai melihat teman2 rapat sudah punya 2-3 cahayamata....
andailah berkahwin itu semudah perkataannya.....
andailah berkahwin itu semudah lafaz ijab dan kabul...
andailah berkahwin itu semudah itu...........

tiba-tiba: hati rasa jauh.....sayu......eh~~ kenapa ada air mata.



Tuesday, February 16, 2010

Mama: Rungsing ^_^

Cuti yang panjang, jalan yg sesak, cuaca yg panas...menjadikan saya amat malas utk bergerak keluar dari rumah...masa saya banyak dihabiskan di atas katil, didepan laptop juga di depan tv terpakunya saya....
oh..amat-amat indah sekali...tiada hal kerja yg perlu difikirkan..tiada masalah yg membelenggu di fikiran semua masa adalah milik saya.... =)
saya suka cuti kali ini...berehat sepuas-puasnya.....
namun....cara bercuti saya itu telah merungsingkan mama saya...hahahah~~ ampun ma' tak berniat....

mama: angah nie taknak keluar ke??
angah: isk..malas ler...panas tu...... jam lagi~~takde perasaan nak keluar....
mama: habis tu memerap mcm apa jer kat dlm bilik....
angah: home sweet home.... (sambil tersenyum)
mama: ~telah memulakan satu sesi syarahan panjang~
angah: aaaaaaaaaaaaaa~~ membidas tiap bait kata-kata
**sesi syarahan itu tdk dapat disiarkan disini... =)
kesimpulannya: jawapan2 dan bidasan saya telah membimbangkan mama saya.... ngeee ngeee

Sepeti biasa, kata mama kalau tak menjawab~ tak sah.....
kata saya, angah jawab penuh sopan dan beralaskan........ ;)

aihhh~ indah sebenarnya hidup berkeluarga.........
lantas, sayangilah keluarga......

Sunday, February 14, 2010

~titlenya..ku tak tahu~

bila dekat rasa jauh....
jauh berjalan banyak pandangan...
pandangan indah santapan mata
mata melirik mencari cahaya
cahaya kelam makin bersinar

telah jatuh berkali-kali
berkali bangun sekuat hati
sekuat hati tekadnya tinggi
tinggi-tinggi impian diri
impian diri bergunung usaha

toleh-toleh mengenang silam
silam buat jadi pedoman
pedoman hidup agar tak berulang
berulang silam buruk padahnya
buruk padah ciptaan diri
diri kerdil buta hatinya

Saturday, February 13, 2010

~KETIKA~

Ketika lidah fasih berkata redha
Ketika hati kembali pasrah
Ketika akal berbicara indah

Ketika sang rerama terbang rendah
Ketika musim bunga penuh warna
Ketika pelangi muncul bersinar
Ketika mentari menampakan cahaya
Ketika sang bulan penuh purnama

Wednesday, February 10, 2010

~kata-kata ini~

sebab awak kuat di luar
awak tnjukkan kekuatan awak pada orang luar
sedangkan sekuat mana awak awak tetap perempuan
awak masih wanita yg sensitif
yang lembut hati
yang jiwa nya halus
tapi tu semua awk terpaksa sembunyikan kat orang
sebab tu awak dah takde cara lain nak luahkan perasaaan kecuali menangis

**mai-- *touching* ok...........

B.E.R.S.A.L.A.H.K.A.H. S.A.Y.A

semakin cuba memahami
semakin sakit rupanya rasa hati
saya tidak mengawal semuanya apa yg kamu ada itu
cuma,
kerana saya lebih dulu berada disitu....
dan pernah berada disitu...
barangkali kerana itu
mereka mudah berbicara dgn saya

untuk kamu..
tidak ada apa yg perlu kamu cemburu...
saya tidak merampas apa2 dari kamu...
telah pelbagai dalih saya reka....
telah pelbagai alasan saya cipta...
bukan saya tak cuba
entah..

namun mereka tetap begitu
mencari saya..

Wednesday, February 3, 2010

~ketika amarahku membuak-buak~

hei kamu~
budak U'
jangan ingat tinggi benar darjat kamu....
biar dari mana datang kamu....
ceruk pelosok mana pun hadirnya kamu
kamu harus faham sesuatu:
1. kamu pekerja - jgn asyik mengomel, berlagak tak tentu hal

2. jgn hanya memohon org lain utk faham diri kamu sedang kamu..
asyik2 tetap begitu dgn kata2 - well i memang mcm nie~~~
i dont care whats people said

3. apabila org lain cuba faham telatah kamu..menerima kekurangan diri kamu...
kamu harus belajar erti sopan dgn tutur kata......

4. jgn menuntut penerimaan org terhadap kamu,
sedang kamu tidak langsung menunjukkan perubahan di atas segala teguran

5. moga org tak jelak dgn kamu....(termasuk saya)

T.E.R.F.I.K.I.R

entry kali ini sekadar pandangan peribadi....
bukannya bertujuan utk menyalahkan takdir...
cuma..tiba-tiba terfikir...
tercetus idea utk difikirkan bersama2


Sahabat diluar sana..
Pernah tidak kalian mengalaminya....
Ketika kamu benar2 mengharap akan sesuatu itu...
Kamu tunggu terlalu lama...begitu mengharap
Namun...
Kamu gagal mendapatkannya

Sehinggalah...
Terdetik dihati kecil....
Kata-kata seperti ini
"erm..tidak mengapalah...tiada rezeki"
"kalau ada...adalah...kalau tidak...tak mengapa
~oh..bukan jodohku~
*pasrah*

Situasi 1:
Seperti juga cinta
Ketika kamu begitu mengharap akan kehadiran seseorang..
Kamu harus tunggu terlalu lama...
Hinggakan...
Kamu *pasrah*
Namun
Apabila hati dan jiwa muda itu telah tenteram
Harus pula di uji dengan "PILIHAN"
Hadir 2 insan yg benar2 dekat dihati kamu
Dua insan yg sama baik
Hinggakan keliru

erm...perjuangan utk membuat pilihan
Disinilah "hati" akan memainkan peranan....."PILIHAN"

Situasi 2:
Begitu juga kerjaya
Ketika kita hampir putus asa
Mahu mengisi borang SPA ^_^ (contohnya)
Dan telah selesa di tempat lama
Hadir surat panggilan temuduga "PILIHAN"

Pandangan saya
Hidup ini memang sentiasa dipenuhi dengan PILIHAN

1. Dosa atau Pahala
2. Baik atau Buruk
3. Sihat atau Sakit
4. Jujur atau Penipu
5. Lembut atau Kasar